Enige tijd geleden trok ik naar de winkel met slechts één missie: VIPOO kopen.

Ik wil dit product al een hele poos testen.  Eigenlijk al sinds ik de eerste maal het reclamefilmpje zag.

Het moet gezegd, een award  zal VIPOO met zijn reclame voor de Belgische en Nederlandse markt niet winnen. Tenzij een Raspberry-award*.   Elke keer ik de reclameboodschap zag dacht ik: “Ofwel is dit product zo goed, dat het zelfs met een draak van een reclamefilmpje weg komt, ofwel is dit product net als het reclamefilmpje bagger”.  Ik vroeg mij ook oprecht af welke consument getriggerd wordt een product te kopen op basis van een slecht gedubde actrice die zich uitgeeft voor prinses en in belachelijke, bedekkendebedekkende termen zoals porseleinen troon, bruine broodjes bakken en dagelijkse uitdraai spreekt over het toilet en uitwerpselen.

Tenzij eigenwijze mensen. Van die nieuwsgierige aagjes wiens honger naar antwoorden vaak de bovenhand neemt op alles, zelfs op de afkeer van een clowneske en belachelijke reclamefilmpje… en gelukkig voor de producent bestaan die.

Het product

VIPOO is een product uit de Airwick-stal.  Met zo’n multinational als producent, had ik verwacht veel  reclamepraatjes over de werking of info omtrent de samenstelling te vinden, maar niets bleek minder waar. Op de Belgische en Nederlandse website van Airwick staat VIPOO niet vermeld. Vreemd aangezien er zoveel reclame voor gemaakt wordt. En het is tenslotte toch in onze supermarkten verkrijgbaar is.

Gelukkig kon ik onder meer op de Amerikaanse en Canadese site terecht, op verkoopsites als bol.com  en op het flesje zelf natuurlijk. Al was dat laatste eerder een combinatie van chemische termen en waarschuwingen

How does it work?

Dit product is geen gewone, klassieke geurverfrisser zoals de meesten die kennen. Het is niet ontworpen om na je boodschap even te sprayen om zo vieze geurtjes te verdoezelen. (Laat ons eerlijk zijn, het resultaat van de meeste geurverfrissers is gewoon een mengeling van uitwerpselen en overdreven chemische geuren.) Je dient het product te gebruiken alvorens je plaats neemt op het toilet.   Het product is immers bedoeld  om een barrière te vormen tussen de geur van het resultaat van je toiletbezoek en de omgeving, inclusief jouw en je opvolgers neus.

Het zijn de essentiële oliën in het product die een laagje zouden vormen bovenop het water. Op die wijze worden geuren als het ware ingedijkt en gevangen gehouden onder de olielaag.

 

Gebruiksaanwijzing VIPOO
(bron: shop.airwick.us)

 

Om die werking te bekomen, schud je het flesje goed voor gebruik. De essentiële oliën  en de andere bestanddelen waaronder water moeten zich immers goed mengen (denk aan sommige make-upremovers). Vervolgens spray je het product in de pot. Over de hoeveelheid bestaat enige discussie. De amerikaanse airwick site spreekt van 3 tot 5, bol.com spreekt van 4 tot 6.

Misschien is er een verschil in geur tussen Amerkiaanse en Nederlandse uitwerpselen, maar ik onthoud mij van een dergelijke, voorbarige en niet onderbouwd conclusie hieromtrent.;)

Geurgamma

Het heeft even geduurd alvorens ik een sluitend antwoord vond op de vraag hoeveel variaties er van het product bestaan. Zoals dat met wel meer producten gaat, hebben diverse markten/ landen een verschillend aanbod.

Na wat zoeken kwam ik tot de conclusie dat er in totaal 6 verschillende geuren zijn, elk met hun eigen kleur flesje en naam: roos, citrus, munt, lavendel, rode vruchten en “frisse natuurtoetsen”. Deze laatste lijkt echter moeilijker op de Belgische en Nederlandse markt te vinden.

Natuurlijk zou het makkelijk zijn gewoon de ingrediënten erop zetten. Maar makkelijk is niet hip en catchy. Dus gaan we voor gepimpte, flitsende namen. Geen rozengeur maar Rosy Starlet. Ach, het kind moet een naam hebben he.

Alsof het nog niet verwarrend genoeg is,  zijn ook de namen per verkoopsmarkt afwijkend.

Waar het gele flesje met citrusgeur voor bepaalde markten “King Lemon” heet, staat er  in andere landen “Lemon Idol” te lezen.

Het ziet er naar uit dat in de landen waar men het reclamefilmpje met koninklijk thema hanteert, ook de namen in dit thema heeft aangepast met namen verwijzend naar koninklijke titels.

In een poging jullie door het bos de bomen te laten zien, geef ik even een overzichtje van de kleuren, bijhorende namen en geur:

  • Het gele fles draagt zowel bij de naam “Lemon Idol” als “King Lemon”. De geur wordt omschreven als een citusgeur met toetsen van dennen en groene appel.
  • Het roze flesje is te vinden onder de naam “Rosy Starlet” als onder “Princess Rose” en zorgt voor een rozengeur met wat jasmijn en vanille.
  • Het mauve/donkerroze, paarsachtige flesje heet “Fruity Pin-up” of ” Queen of fruits”.  Als je van de geur van rode vruchten en bessen houdt, dan is dit het flesje voor jou
  • Het lila/lichtpaarse flesje met de naam “lavender Superstar” zorgt voor een lavendelgeur met oa. vanilletoetsen.
  • Het groene flesje, dat klaarblijkelijk niet verkrijgbaar is op de Amerikaanse markt kreeg de naam ‘Prince Mint’ . Zoals de naam al doet vermoeden mag je een muntgeur verwachten.
  • Het blauwe flesje is dan weer moeilijker te vinden op de Belgische en Nederlandse markt. Met de naam “Fresh Model” is het niet geheel duidelijk welk aroma zich in je toilet zal verspreiden. De Amerikaanse site omschrijft het als een frisse geur met toetsen van bamboo en oceaangeur. Wat dat dan precies is, is mij een raadsel maar ik veronderstel geen rotte vis 😉
Prijs, inhoud en verpakking

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat de producent zich toespitst op vrouwen. De kleurrijke, iet wat kitscherige sprays met hippe namen doen mij dit in elk geval vermoeden.

Al is dit misschien niet verwonderlijk. Zelfs binnen de eigen vrienden en kennissenkring, merk ik dat vrouwen (en ik beken, mezelf inclusief) toch net iets meer schroom en moeite hebben als het om vieze geurtjes na de grote boodschap gaat. Zowel de eigen geurtjes als de geurtjes van onze voorganger.**

De flesjes zijn met 8,99 euro best prijzig. Zeker als je weet dat ze slechts 55 ml bevatten, wat goed zou zijn voor zo’n 300 sprays of ongeveer 100 beurten (aan 3 sprays per beurt).

De test
Voorbereiding

Na wat twijfelen in de winkel maakte ik een weloverwogen keuze voor de munt.  Aangezien ik een parfum draag met als hoofdbestanddeel rozen, wou ik niet het risico lopen dag ik enige gelijkenis tussen de wc-verfrisser en mijn parfum de liefde voor deze laatste zou verprutsen.

Naast het product zelf had ik voor de test nog een tweede persoon nodig. Iemand die de geur zou produceren. Immers, mijn eigen geur kan ik blijkbaar beter verdragen ;). Vraag mij niet waarom… (Er zal vast wel en wetenschappelijke verklaring voor zijn ;))

Het vriendje kreeg die belangrijke en zware taak toegewezen. De rest van de test namelijk het sprayen en postfactum beoordelen nam ik zelf voor mijn rekening.

The moment of truth

Ondanks een defect spraymechanisme bij het gekochte flesje, slaagde ik erin product in de pot te krijgen. Al was het eerder druppelsgewijs

Een frisse en best aangename geur kwam mij tegemoed. (En heeft nadien nog een dag aan mij  handen gehangen. Door het kapotte spraymechanisme had ik immers product over mijn vingers gehad). Een echte munt geur zou ik het echter niet noemen. Of toch niet zoals je bij tandpasta of verse muntthee hebt.

Tot mijn verbazing was het exact dezelfde geur die mijn neus binnendrong toen ik onmiddelijk na het vriendje het toilet binnenstapte. ‘Prince Mint’ en niets anders…

Ik was verrast. Eerlijkheidshalve moet ik immers eerlijk toegeven dat ik niet verwacht had dat het product zou werken. Ik verwachtte een mengeling van uitwerpselen en geurverfrisser te zullen waarnemen. Maar die sceptische houding bleek onterrecht.

Zelf de rest van de avond bleef de aangename geur hangen. Straf spul…

Samenvattend

Het product doet wat het belooft. Ik kan zelfs zeggen dat het boven verwachting (of toch die van mij;)) presteert. Maar voor de genoemde prijs mag dat natuurlijk wel.

Voor wie dus niet graag heeft dat de persoon na hem geconfronteerd wordt, is VIPOO zeker een oplossing. Ook voor mensen die het moeilijk hebben met de geurtjes van huisgenoten, kunnen met dit product mogelijks komaf maken met ergernissen. Op voorwaarde dat ze de persoon in kwestie voldoende getraind krijgen op VIPOO te gebruiken 😉

 

*Deze awards zijn ontstaan als reactie op de Oscars en belonen de slechtse films, scenarios en acteerprestaties. De VIPOO-reclame komt wat mij betreft in alle categorieën in aanmerking. 🙂

**Soms vraag ik mij af en wanneer dit juist ontstaan.  Peuters en kleuters worden immers nog geprezen indien zij luid verkondigen een grote boodschap op het potje of het toilet te hebben gedaan. Plots wordt het doen van een grote boodschap dan eerder taboe en iets waarvoor we ons schamen, terwijl dit des mensen is, de natuur.

Find & follow Mie on social media