Ik beken: ik heb een zwak voor parfum en geurtjes (goede uiteraard 😉 )!

Maar hoe kan het ook anders?

Ik beschik immers over een neus die aan ADHD lijkt te lijden. (Dat verklaart misschien ook ineens zijn grootte ;)) Soms is dat fijn, maar soms is dat alles behalve een zegen.

Parfum: it’ s a kind of magic

Verder vind ik parfum iets magisch. Het kan mij zomaar terug katapulteren naar lang vervlogen tijden. En het dragen van een lekker parfum geeft mijn zelfvertrouwen een kleine boost.  Ik word er net dat tikkeltje zelfverzekerder van. Confidence in a bottle dus…;)

Het is dus ook niet verwonderlijk dat ik, in tegenstelling tot andere beautyproducten, toch wel veel belang hecht aan parfum.

Ik kan echt genieten van het kiezen van een nieuwe parfum. Even pure Mie-time ;-). Tegelijk is het soms zeer frustrerend. Ik  ben immers alles behalve makkelijk in het kiezen van een geurtje. Het moet echt klikken, onmiddellijk…of het wordt nooit match made in heaven.

Wanneer is er die “coup de foudre” er? Dat is moeilijk te zeggen. Ik ben niet zo thuis in al die termen (zwoel, sensueel, citrus, hout, zwaar, exotisch,..) en chemische weetjes, maar ik heb een buikgevoel en  dat laat op geurvlak zelden in de steek.

Jo Malone

Ik had al goeds gelezen over Jo Malone wat betreft parfum.  Onder andere parfumdokter Sofie Albrecht prees het merk aan. Daaraast is het een -voor mij althans- minder gekend merk. En laat mij er nu net van houden  om de gekende (merken) paden te verlaten. Geen slecht woord over de typische merken. Ook daar heb ik favorieten, maar ik vind het wel fijn als ik de gekozen geur geen 10 keer per dag bij iemand anders ruik.

Ik trok dus nieuwsgierig en vol goede moed naar Antwerpen. Ik was vast van plan mijn ‘signature scent’ te vinden. In gedachten zag ik mij al wandelen in een heerlijke geur die mensen het hoofd deed draaien en nieuwsgierig deed informeren waar die hemelse verwennerij voor het reukorgaan vandaan kwam. (Oké, die verwachting is misschien wat hoog gegrepen  😉 )

Ik stapte de winkel op de eiermarkt binnen en… daar stond ik dan. “Verloren” omschrijft best de situatie en bijhorend gevoel. Een tafel vol flesjes met namen als  Orange Blossom, Red Roses, Grapefruit,… lonkten. Maar dat was dan ook het enige. Iemand die me even begeleidde, luisterde naar mijn wensen of tips gaf, was er op het eerste zicht niet. Ik leek dus helemaal op mezelf aangewezen. Ook een zak koffiebonen – om de geur te neutraliseren – leek nergens te bekennen.

Kiezen van het parfum

Dan maar gewoon beginnen ruiken aan de staafjes met parfum die bij elk flesje stonden. Het moet gezegd, sommige geuren waren echt niet mijn ding. Andere waren wel oke tot best goed. Maar ik werd nooit op slag verliefd.

Net toen ik bijna rond was, vond ik een boekje waarin categorieën stonden als “citrus” , “licht fuitig” en “bloemig” en de daaronder vallende parfums. ( Het zal je niet verwonderen dat grapefruit onder citrus valt 😉 ). Plots herinnerde ik mij dat in het artikel van de parfumdokter stond dat je de parfums kon/moest mengen. Ik vestigde mij  hoop daarop.

 

Brochure Jo Malone - voorzijde

Voorzijde van de brochure

 

Jo Malone - categorieën

De diverse categorieën

Maar hoe diende ik dat nu weer aan te pakken?

Net op dat moment besloot een collega- shopper afstand te doen van enige zelfstandigheid en actief op zoek te gaan naar hulp. Ik pikte subtiel mijn wagonnetje aan en luisterde mee.

Mixen en mengen: zelf combineren

Het mengen waarover ik gelezen had, bleek te kloppen. Al was het minder gesofisticeerd dan ik me had voorgesteld.

Niemand die met pipetten de juiste hoeveelheid uit de flesjes trok om ze tot een nieuwe, hemelse geur te combineren. Nee, je moest maar gewoon de geuren die je wenste te mengen, kopen en ze dan over elkaar aanbrengen.

Over belang van volgorde of goede combinaties weinig tot geen uitleg. Behalve de indicatie acteraan op de folder. Deze gaf summier het effect van de ene geur op de andere aan:  maakte hij die frisser of juist warmer.

Brochure Jo malone - cateorieën

De mogelijke combinaties

Dit is duidelijk werk voor kenners. Die zullen hier ongetwijfeld hun hart kunnen ophalen. Maar voor gewone stervelingen, het plebs van parfumland, gaat dit wat mij betreft te ver.

Wanneer je natuurlijk op slag weg bent van een van de “enkelvoudige” geuren, is er ook geen vuiltje aan de lucht.

Een half uur later stond ik dus gedesillusioneerd en zonder parfum terug op straat.

Ik besloot nog wat door de stad te slenteren. Ik was er nu toch en Antwerpen verveelt nooit!*

A new kid in town?

En plots, totaal onverwachts, vond ik alsnog wat ik zocht!

Een hoekpand in de korte gasthuisstraat trok mijn aandacht.

Atelier Rebul - voorzijde

De winkel

Atelier Rebul” stond te lezen boven de ingang. Voor de winkel stond een vriendelijke dame aan een tafeltje met diverse flesjes en flacons.

Ik sprak een vaan de verkoopsters aan en vroeg of ze parfums verkochten. Ja hoor! Ik werden vriendelijk mee naar binnen geleid . Ondertussen werd mij ter verfrissing een drankje met gember en honing aanheboden (wat verassend lekker was, dat recept heb ik dan ook ineens gevraagd!).

Kiezen van het parfum – tweede keer, goede keer?

De dame, Caroline, deed exact wat ik hoopte. Ze vroeg of ik kon beschrijven waar ik van hou en waarvan niet. Met die info ging ze aan de slag. Ze liet mij diverse parfums ruiken en liet toe dat ik ongezoute mijn mening formuleerde  (die ik soms onbeholpen uitte met zinnen als: “Sorry maar dat is net Mister Proper”of “als iemand daarmee naast mij komt zitten, ben ik weg”).

Ze betrok ook mijn vriend erbij. Geuren werden ook aan hem voorgelegd. Slim gezien, hij moet tenslotte ook ruiken waarmee ik rondloop.

En erg belangrijk: ze gaf niet op. Ze bood koffiebonen aan om mijn neus  “te resetten” en probeerde ondertussen verder na te gaan of een van hun producten aansloot bij mijn voorkeuren.

Het moet gezegd, Caroline was immens geduldig en toonde  een bewonderenswaardig doorzettingsvermogen. Zonder opdringerig te zijn! Het voelde nog het meest alsof ik met een vriendin aan het shoppen was. Zo eentje die je oprecht wil helpen en begrip toont wanneer ik weer een suggestie afwijs.

De aanpak loonde!

Toen ze mij een eau de cologne (oké, het is geen eau de parfum zoals ik gewoon ben,  maar soms moet een mens eens out of the box denken 😉 ) met de geur “Rose intese” liet ruiken, was die coup de foudre daar.

Maar…

(En laat dit een gouden tip zijn) Het verleden leerde mij al dat ik geuren absoluut op mijn huid moet testen (en moet wachten tot de alcohol vervlogen is).

Ik vertrok dus uit de shop, met de kanshebber op mijn pols om nog enkele laatste boodschappen te doen. Ondertussen kon de geur zijn ware aard onthullen.

De geur bleef mij bekoren en ik wandelde na een uurtje terug naar de winkel, klaar om mijn nieuwe parfum te adopteren.

Case closed – nieuw parfum binnen met dank aan Caroline

Atelier Rebul
Het merk

Ondertussen had ik wat meer opgezocht over het merk. Toen ik de winkel tegenkwam, hoorde ik het in Keulen donderen (al kan dat aan mij liggen, ik loop wel vaker wat achter ;)) maar het merk blijkt al sinds 1895 te bestaan. Het blijkt opgedane kennis van farmaceutica nu te gebruiken voor het creëren van parfums en verzorgingsproducten en je vindt winkels in Denemarken, Turkije en bij ons, in Belgie. In maar liefst  6 steden, waaronder Hasselt, Gent, Brugge en Leuven hebben ze een shop.

De troeven
Natuurlijk

Op hun site las ik volgende belofte: “Onze belofte: wij gebruiken nooit parabenen of minerale oliën en onze producten worden nooit op dieren getest.”

Dat hun producten een natuurlijke oorsprong hebben, geen schadelijke stoffen bevatten en dierproefvrij zijn, vind ik een extra pluspunt dat het vermelden waard is.

Prijs

De prijs bleek eveneens een meevaller.

Voor een flacon eau te cologne vàn 50ml betaal je 13 euro. Voor een fles van 200ml slechts 20 euro. Let wel, op de fles van 200ml zit geen spray/verstuiver, maar daarvoor zijn oplossingen. Diverse winkels en websites verkopen lege verpakkingen voor een prikje, of wat dacht je van een eigen, oude fles hergebruiken (uiteraard eerst even uitspoelen 😉 ) ?

Wel nog even meegeven: het is eau de cologne dus die blijft net iets minder lang hangen. Maar omwille van de gunsgige prijs kan je zonder schuldgevoel doorheen de dag eens extra verstuiven.

Ruime keuze.

Wil je toch een parfum … geen probleem.! Deze zijn  ook aanwezig.  De keuze is ruim en je hebt erg diverse geuren. Voor elk wat wils dus…

Verder heeft de winkel ook andere producten voor oa gezicht en lichaam. Zelfs voor het interieur is er een gamma (geurkaarsen en geurstokjes).

Ten slotte kan je er ook diverse schoonheidsbehandelingen kiezen, gaande van gelaatsverzorging tot ontharingen. Ook van die diensten vond ik de prijs erg competitief.

Klant is koning

Ik voelde mij als klant echt een koningin. Alle aandacht ging naar mij en naar wat ik zocht. Alle middelen werden bovengehaald om een match te vinden en dit op een vriendelijke en aangename manier. Ik ben er zeker van dat een shopervaring bij deze winkel hoe dan ook aangenaam is, los van het resultaat.

Aandacht voor detail

Ook na de koop wordt je nog even in de watten gelegd. Net als bij de grote parfumketens kreeg ik staaltjes, maar dan veel, echt veel. Mijn zak werd daarnaast afgewerkt met geparfumeerd papier…ik had dat nog nooit gezien maar het gaf wel een leuk gevoel. Een beetje alsof ik bij Harrods in Londen een zeer exclusief product had gekocht.

De buit - eau de cologne en staaltjes

De buit – eau de cologne en staaltjes

Shopping bag

De shopping bag – met geparfumeerd papier

Het zag er even naar uit dat ik vàn een kale reis zou thuiskomen. Ik dacht een review te kunnen schrijven van Jo Malone maar het werd “No Malone”.

Dankzij Atelier Rebul kwam ik alsnog voldaan  terug thuis. Zij zorgde voor een totaalervaring  met aandacht voor mij als persoon. Mijn tevredenheid stond boven het effectief verkopen. Dus als je op zoek bent naar natuurlijke geuren  met voldoende keuze, aansluitend bij wat je zoekt in een gezellige en vriendelijke sfeer…dan is ATELIER REBUL  the place to be!

 

 

 

 

* Je ziet, ik kan ook positief zijn over ” ’t Stad”

Find & follow Mie on social media